2024-04-26
PROCEDURA przeprowadzania w MERCUS Logistyka sp. z o.o. kontroli na obecność alkoholu i środków działających podobnie do alkoholu,
zgodnie z Zarządzeniem Nr 22/2024 Prezesa Zarządu MERCUS Logistyka sp. z o.o. z dnia 26 kwietnia 2024 r.
PREAMBUŁA
Mając na uwadze, że:
- ze względu na ciążący na MERCUS Logistyka sp. z o.o. obowiązek prawny w zakresie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków na terenie zakładu pracy a w szczególności obowiązek opracowania efektywnych i adekwatnych do ryzyk związanych z działalnością Spółki procedur gwarantujących ochronę zdrowia i życia pracowników MERCUS Logistyka sp. z o.o., pracowników Grupy Kapitałowej KGHM oraz wszystkich innych, dla których Spółka świadczy usługi;
- przejawem tego obowiązku jest zwłaszcza zapewnienie, by wszystkie osoby przebywające w miejscu pracy były w odpowiednim stanie psychofizycznym, nienarażającym innych na niebezpieczeństwo. Stan wskazujący na obecność alkoholu w organizmie pracownika, w tym w stan po użyciu alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu, stan nietrzeźwości a także spożywanie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu w miejscu pracy stanowi ogromne zagrożenie dla zdrowia i życia nie tylko dla osoby będącej pod ich wpływem;
- zgodnie z art. 211 Kodeksu pracy przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika, a każdy pracownik obowiązany jest do współdziałania z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Powyższe ma szczególne znaczenie w zakresie współdziałania przy kontroli stanu po użyciu środków działających podobnie do alkoholu, których działanie jest obok alkoholu także niebezpiecznie, a których wykrycie może być dla pracodawcy w praktyce znacznie utrudnione. Stawienie się do pracy w stanie wskazującym na obecność alkoholu w organizmie pracownika, w tym w stanie po użyciu alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu, stanie nietrzeźwości a także spożywanie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu w miejscu pracy stanowi ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych;
- powyższe dotyczy m.in. współdziałania z Kontrahentami Spółki, którzy osobiście i/lub z pomocą pracowników/współpracowników wykonują w ich imieniu i/lub na ich rzecz usługę na terenie zakładu pracy. Koordynacja i współpraca są w tym zakresie niezbędne w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
- powyższe dotyczy także osób, które nie są pracownikami, a które na podstawie Kodeksu pracy mają ustawowy obowiązek przestrzegania obowiązujących u pracodawcy przepisów z zakresu BHP, jak również osób współpracujących ze Spółką w oparciu o inne formy zatrudnienia, niż stosunek pracy, które nie są objęte powyższym obowiązkiem na mocy Kodeksu pracy, w tym gości przebywających na terenie zakładu pracy, oraz uwzględniając następujące podstawy prawne:
1) art. 15, 221c – 221h, 207, 208, 211, 304, 304, 3041 Kodeksu pracy (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.);
2) art. 17 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 2137);
3) ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.) i przepisy wykonawcze.
Zarząd Mercus Logistyka sp. z o.o. wprowadza do stosowania w zakładzie pracy kontrolę trzeźwości oraz kontrolę na obecność środków działających podobnie
do alkoholu w oparciu o następujące reguły postępowania, które pozwolą zminimalizować ryzyka w sposób prewencyjny przy wykorzystaniu proporcjonalnych, nieinwazyjnych środków zapewniających anonimowość i nienaruszających godności kontrolowanych.
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Definicje
Ilekroć w niniejszej Procedurze jest mowa o:
a. MERCUS Logistyka lub pracodawcy – rozumie się przez to MERCUS Logistyka sp. z o.o. z siedzibą w Polkowicach (59-101) przy ul. Kopalnianej 11;
b. pracownikach MERCUS Logistyka – rozumie się przez to wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w MERCUS Logistyka sp. z o.o.;
c. osobach zatrudnionych – rozumie się przez to osoby wykonujące pracę na rzecz MERCUS Logistyka sp. z o.o. na innej podstawie niż stosunek pracy, na podstawie zawartej z MERCUS Logistyka sp. z o.o. umowy, w szczególności umowy zlecenia;
d. Kontrahentach – rozumie się przez to wszelkie podmioty, które na podstawie odrębnych umów wykonują czynności na terenie zakładu pracy za pomocą swoich pracowników, a także odpowiednio ich podwykonawców;
e. pracownikach Podwykonawców – rozumie się przez to pracowników Podwykonawców oraz zatrudnione przez Podwykonawców osoby wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, a wykonujące pracę na terenie zakładu pracy;
f. stanie po użyciu alkoholu – rozumie się przez to stan, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3;
g. stanie nietrzeźwości – rozumie się przez to stan, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi powyżej 0,5‰ alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3;
h. stan braku obecności alkoholu – każdorazowo rozumie się przez to stan określony przez Ustawodawcę zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi, w szczególności w ustawie: Kodeks pracy.
i. środkach działających podobnie do alkoholu – rozumie się przez to środki wskazane każdorazowo w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 221g pkt 3) Kodeksu pracy, którymi na dzień wprowadzenia niniejszej procedury są opioidy, amfetamina i jej analogi, kokaina, kannabinoidy i benzodiazepiny;
j. terenie zakładu pracy – rozumie się przez to wszystkie miejsca, w których świadczona jest praca na rzecz MERCUS Logistyka sp. z o.o.;
k. ruchomym punkcie kontroli – rozumie się przez to lokalizację każdorazowo określoną przez przeprowadzającego kontrolę trzeźwości i/lub badań na obecność środków działających podobnie do alkoholu w organizmie
l. Kodeksie pracy – rozumie się przez to ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.).
m. Kodeksie cywilnym – rozumie się przez to ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
§ 2.
Obowiązki MERCUS Logistyka
1. MERCUS Logistyka ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy na terenie zakładu pracy i przeciwdziała rzeczywistym i potencjalnym zagrożeniom dla zdrowia i życia związanym ze stanem obecności alkoholu w organizmie pracownika, w tym w stanie po użyciu alkoholu, stanem nietrzeźwości lub środków działających podobnie do alkoholu przez osoby przebywające na terenie zakładu pracy, na zasadach określonych poniżej.
2. Na podstawie art. 435 Kodeksu cywilnego Spółka ponosi na zasadzie ryzyka odpowiedzialność za uszczerbek na życiu i zdrowiu przebywających na terenie zakładu pracy, w tym osób niezatrudnionych.
§ 3.
Osoby upoważnione
1. Obowiązki ciążące na MERCUS Logistyka, w szczególności polegające na przeprowadzaniu czynności kontrolnych, wykonują osoby legitymujące się pisemnym upoważnieniem (dalej: „Osoby upoważnione”):
a. kierownicy jednostek organizacyjnych,
b. inne osoby upoważnione – w szczególności pracownicy ochrony.
2. Wzór upoważnienia stanowi Załącznik Nr 1.
3. Osoby upoważnione podejmują czynności kontrolne niezwłocznie i powiadamiają o podjętych czynnościach Pracodawcę lub wyznaczoną przez niego osobę.
4. W zakresie określonym w przepisach prawa, poszczególne czynności są wykonywane także przez uprawnione organy powołane do ochrony porządku publicznego (dalej: „Policja”) lub podmioty, którym Policja zleca przeprowadzenie badań przy użyciu metod wymagających badania laboratoryjnego.
§ 4.
Rodzaje kontroli
1. Obowiązki kontrolne MERCUS Logistyka realizuje w szczególności wprowadzając procedury:
a. Kontroli trzeźwości osób, które weszły na daną część terenu zakładu pracy;
b. Kontroli trzeźwości w wyniku powzięcia uzasadnionego podejrzenia obecności alkoholu w organizmie pracownika, w tym stanu po użyciu alkoholu, stanu nietrzeźwości lub spożywania alkoholu w czasie lub miejscu pracy;
c. Badań na obecność środków działających podobnie do alkoholu w organizmie.
2. W zakresie określonym w treści niniejszego dokumentu procedurom kontrolnym podlegają:
a. wszyscy pracownicy MERCUS Logistyka;
b. wszystkie osoby zatrudnione w MERCUS Logistyka niebędące pracownikami;
c. Kontrahenci, w tym pracownicy Kontrahentów oraz wszelkie osoby działające w imieniu/współpracujące z Kontrahentem;
d. inne osoby niebędące pracownikami MERCUS Logistyka wchodzące lub przebywające na terenie MERCUS Logistyka.
3. Każda z procedur jest przeprowadzana w sposób gwarantujący poszanowanie godności i innych dóbr osobistych osób kontrolowanych.
4. Kontroli trzeźwości nie przeprowadza się w stosunku do osób wizytujących MERCUS Logistyka w związku z oficjalnymi wizytami władz publicznych lub w stosunku
do osób zapraszanych przez Zarząd Spółki.
§ 5.
Narzędzia do przeprowadzania kontroli
1. Czynności kontrolne przeprowadzane są za pomocą następujących narzędzi:
a. Alkomatu diodowego - poręcznego analizatora wydechu pozwalającego na wykonanie pomiaru przy użyciu ustnika lub bez ustnika, jeżeli producent urządzenia dopuszcza takie użytkowanie, metodą utleniania elektrochemicznego, sygnalizującego podejrzenie stanu obecności alkoholu w organizmie pracownika, w tym w stanie po użyciu alkoholu, stan nietrzeźwości (dioda czerwona) bez wskazania dokładnej zawartości alkoholu lub stan trzeźwości (dioda zielona), który udostępniony zostaje pracownikom przed wejściem na teren zakładu pracy w celu przeprowadzenia samokontroli.
b. Alkomatu wskaźnikowego UE - podręcznego analizatora wydechu pozwalającego na wykonanie pomiaru przy użyciu ustnika lub bez ustnika, jeżeli producent urządzenia dopuszcza takie użytkowanie, metodą utleniania elektrochemicznego, wskazującego dokładną zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu.
c. Testera narkotykowego - urządzenia do oznaczania metodą immunologiczną środków działających podobnie do alkoholu.
2. Badanie w ramach kontroli trzeźwości przeprowadza się przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego legalizację.
3. Wszystkie ww. narzędzia powinny spełniać odpowiednie wymogi dla danego rodzaju badania, w tym posiadać konieczne atesty oraz zapewnić higieniczne warunki przeprowadzenia kontroli.
4. Narzędziami do przeprowadzania kontroli dysponują wyłącznie Osoby upoważnione i służby BHP, w szczególności pracownicy ochrony w miejscach wyznaczonych dla ich działalności.
Rozdział II. Kontrola pracowników MERCUS Logistyka
§ 6.
Kontrola trzeźwości
1. Kontrola trzeźwości jest prowadzona w miejscach wyznaczonych tj.: recepcjach, wartowniach, przejściach osobowych, bramach, dyspozytorniach, ruchomych punktach kontroli. Kontrola może być prowadzona przed rozpoczęciem pracy, w trakcie jej wykonywania lub przed zakończeniem świadczenia pracy.
2. W przypadku pracy zdalnej miejscem kontroli trzeźwości jest miejsce świadczenia pracy.
3. Kontroli trzeźwości podlegają wszyscy pracownicy MERCUS Logistyka, która przeprowadzana będzie prewencyjnie w sposób wyrywkowy.
4. Przejście na teren zakładu pracy za miejscem wyznaczonym do kontroli jest dopuszczalne wyłącznie po potwierdzeniu przez osoby dokonujące kontroli wyniku stwierdzającego brak podejrzenia co do obecności alkoholu w organizmie pracownika, w tym stanu po użyciu alkoholu, stanu nietrzeźwości, o ile kontrola została przeprowadzona przez Osoby upoważnione i służby BHP.
5. W przypadku odmowy poddania się kontroli pracownik MERCUS Logistyka nie zostaje dopuszczony do wykonywania pracy lub odsunięty od jej wykonywania.
6. W celu przeprowadzenia samokontroli trzeźwości Pracodawca w wyznaczonych lokalizacjach udostępni pracownikom oraz osobom zatrudnionym w MERCUS Logistyka, niebędących pracownikami urządzenia umieszczone przed wejściem na teren zakładu pracy.
7. W przypadku stwierdzenia obecności alkoholu w organizmie pracownika, w tym stanu po użyciu alkoholu, stanu nietrzeźwości za pomocą Alkomatu wskaźnikowego UE:
a) pracownik MERCUS Logistyka nie zostaje przepuszczony przez miejsce wyznaczone do kontroli,
b) informuje się pracownika MERCUS Logistyka o prawie do zbadania stanu trzeźwości pracownika przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego.
8. Pracownik MERCUS Logistyka jest zobowiązany do powstrzymania się od palenia wyrobów tytoniowych, w tym palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych, palenia papierosów elektronicznych lub używania wyrobów tytoniowych bezdymnych na co najmniej 15 minut przed badaniem Alkomatem wskaźnikowym UE.
9. W przypadku dokonania pomiaru Alkomatem wskaźnikowym UE i uzyskania wyniku ponad 0,00 mg/dm3, dokonuje się drugiego pomiaru po upływie 15 minut.
10. W przypadku dokonania pierwszego pomiaru Alkomatem wskaźnikowym UE i uzyskania wyniku równego lub większego od 0,01 mg/dm3, a w drugim pomiarze wyniku 0,00 mg/dm3, dokonuje się niezwłocznie trzeciego pomiaru tym samym Alkomatem wskaźnikowym UE. Jeżeli wynik trzeciego pomiaru wynosi 0,00 mg/dm3, to badanie nie wskazuje na stan po użyciu alkoholu lub stan nietrzeźwości.
11. Na żądanie osoby badanej, w celu przeprowadzenia pomiaru wzywa się Policję, która dokonuje pomiaru lub zleca przeprowadzenie pomiaru innym upoważnionym organom.
12. Z powyższych czynności niezwłocznie sporządza się protokół, o ile wynik przeprowadzonej kontroli wykazał, że w organizmie pracownika wykazano obecność alkoholu, w tym pracownik znajduje się w stanie po użyciu alkoholu, stanie nietrzeźwości.
13. Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 14, stanowi Załącznik Nr 2.
14. Protokół podpisuje kontrolowany pracownik, Osoba upoważniona oraz – w szczególnie uzasadnionych okolicznościach – świadek.
15. W razie odmowy poddania się badaniu lub odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego pracownika, wzmiankę o tym zamieszcza się w protokole.
16. Protokół sporządza się w 2 egzemplarzach – jeden składa się do akt osobowych kontrolowanego pracownika, a drugi doręcza się temu pracownikowi.
17. W przypadku braku możliwości przeprowadzenia kontroli trzeźwości przez Osoby upoważnione lub służby BHP, należy wezwać Policję.
18. W przypadku przeprowadzania badań przez Policję lub podmioty, którym Policja zleca przeprowadzenie badań przy użyciu metod wymagających badania laboratoryjnego protokół sporządza Policja i udostępnia MERCUS Logistyka dane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
19. Pracodawca podejmuje decyzje o dalszych konsekwencjach służbowych na podstawie dokumentów przekazanych przez Osoby upoważnione i wyjaśnień Pracownika mając na uwadze regulacje w § 9 Procedury.
§ 7.
Kontrola trzeźwości w wyniku powzięcia uzasadnionego podejrzenia
1. W przypadku powzięcia w jakikolwiek sposób, w tym obserwacji przez przełożonych i współpracowników podczas wykonywania pracy, uzasadnionego podejrzenia, że pracownik MERCUS Logistyka stawił się do pracy w stanie świadczącym na obecność alkoholu w organizmie pracownika, w tym po użyciu alkoholu, stanie nietrzeźwości albo spożywał go w czasie lub w miejscu pracy prowadzona jest kontrola na zasadach określonych w § 6 ust. 9 - 19.
2. Kontroli trzeźwości w wyniku powzięcia uzasadnionego podejrzenia podlegają wszyscy pracownicy MERCUS Logistyka.
§ 8.
Badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu
1. Badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu przeprowadza się w przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że pracownik MERCUS Logistyka jest w stanie po użyciu środków działających podobnie do alkoholu lub w sytuacjach związanych ze szczególnym zagrożeniem dla życia i zdrowia człowieka.
2. Badaniom na obecność środków działających podobnie do alkoholu podlegają wszyscy pracownicy MERCUS Logistyka.
3. W przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia pozostawania przez pracownika MERCUS Logistyka pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu:
a. pracownik nie zostaje dopuszczony do pracy lub zostaje od niej natychmiast odsunięty;
b. pracownik poddawany jest badaniu na obecność środków działających podobnie do alkoholu przy użyciu testera narkotykowego;
c. informuje się pracownika o prawie wezwania Policji lub poddania badaniom na obecność środków działających podobnie do alkoholu w zakładzie opieki zdrowotnej na jego żądanie.
4. Badanie, o którym mowa w § 8 ust. 3 lit. b, polega na nieinwazyjnym pobraniu próbek śliny i umieszczeniu ich w testerze narkotykowym, zgodnie z instrukcją obsługi tego urządzenia. Do wyżej wymienionych próbek nie dodaje się innych substancji, poza znajdującymi się w zestawie urządzenia do oznaczania metodą immunologiczną środków działających podobnie do alkoholu.
5. Z powyższych czynności sporządza się protokół w przypadku uzyskania wyniku pozytywnego. W przypadku uzyskania wyniku negatywnego pracownik dopuszczony jest do wykonywania pracy.
6. Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 5, stanowi Załącznik Nr 3.
7. Protokół podpisuje badany pracownik, Osoba upoważniona oraz – w szczególnie uzasadnionych okolicznościach – świadek.
8. W razie odmowy poddania się badaniu lub odmowy podpisania protokołu przez pracownika MERCUS Logistyka, wzmiankę o tym zamieszcza się w protokole.
9. Protokół sporządza się w 2 egzemplarzach - jeden składa się do akt osobowych badanego pracownika, a drugi doręcza się temu pracownikowi.
10. W przypadku przeprowadzania badań przez Policję lub podmioty, którym Policja zleca przeprowadzenie badań przy użyciu metod wymagających badania laboratoryjnego protokół sporządza Policja i udostępnia MERCUS Logistyka dane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 9.
Konsekwencje prawne
1. Wyniki kontroli i badań każdej z osób, uzyskane w ramach każdej z procedur kontrolnych za pomocą narzędzi, o których mowa w § 5, nie uchybiają wynikom badań przeprowadzanych przez Policję lub podmioty, którym Policja zleca przeprowadzenie badań przy użyciu metod wymagających badania laboratoryjnego. Wyniki te mogą być jednak wystarczające w celu wyciągnięcia konsekwencji prawnych takich jak:
a. podjęcia decyzji o niewpuszczaniu osoby na teren zakładu pracy;
b. niedopuszczenia do pracy lub odsunięcia od pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia;
c. nałożenia kary porządkowej;
d. stwierdzenia naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych i wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia;
2. Dowodami dodatkowymi potwierdzającymi wyniki badań mogą być w szczególności relacje świadków, wyniki obserwacji zachowania pracownika, czynniki takie jak zapach, sposób poruszania się.
Rozdział III. Kontrola osób zatrudnionych nie będących pracownikami
§ 10.
Kontrola trzeźwości
1. Kontroli trzeźwości, o której mowa w § 6, podlegają osoby zatrudnione nie będące pracownikami, z uwzględnieniem zasad odpowiednio jak w § 6, z zastrzeżeniem ust. 2 poniżej.
2. W przypadku wyniku stwierdzającego podejrzenia stanu obecności alkoholu w organizmie osoby zatrudnionej nie będącej pracownikiem, w tym stanu po użyciu alkoholu lub stanu nietrzeźwości oraz w przypadku odmowy poddania się kontroli osoba zatrudniona nie zostaje przepuszczona przez miejsce wyznaczone do kontroli.
§ 11.
Kontrola trzeźwości w wyniku powzięcia uzasadnionego podejrzenia
Kontroli trzeźwości w wyniku powzięcia uzasadnionego podejrzenia obecności alkoholu w organizmie pracownika, w tym stanu po użyciu alkoholu, stanu nietrzeźwości lub spożywania alkoholu w czasie lub miejscu pracy podlegają także osoby zatrudnione nie będące pracownikami. Przepis § 7 stosuje się odpowiednio.
§ 12.
Badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu
1. Badaniom na obecność środków działających podobnie do alkoholu, o których mowa w § 8, podlegają osoby zatrudnione nie będące pracownikami, z uwzględnieniem zasad określonych poniżej.
2. W przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia pozostawania przez osobę zatrudnioną pod wpływem środka działającego podobnie do alkoholu:
a. osoba zatrudniona nie zostaje dopuszczona do pracy lub zostaje od niej natychmiast odsunięta;
b. osoba zatrudniona poddawana jest badaniu na obecność środków działających podobnie do alkoholu przy użyciu testera narkotykowego;
c. informuje się osobę zatrudnioną o prawie wezwania Policji lub poddania badaniom na obecność środków działających podobnie do alkoholu w zakładzie opieki zdrowotnej na jej żądanie.
3. Badanie, o którym mowa w § 12 ust. 2 lit. b, polega na nieinwazyjnym pobraniu próbek śliny i umieszczeniu ich w testerze narkotykowym, zgodnie z instrukcją obsługi tego urządzenia. Do wyżej wymienionych próbek nie dodaje się innych substancji, poza znajdującymi się w zestawie urządzenia do oznaczania metodą immunologiczną środków działających podobnie do alkoholu.
Rozdział IV. Kontrola Kontrahentów w tym pracowników Kontrahentów oraz wszelkich osób działające w imieniu/współpracujących z Kontrahentem
§ 13.
Kontrola trzeźwości
1. Kontroli trzeźwości, o której mowa w § 6 i § 7, podlegają Kontrahenci i/lub pracownicy Kontrahentów oraz wszelkie osoby działające w imieniu/współpracujących z Kontrahentem na terenie zakładu pracy, odpowiednio z uwzględnieniem zasad określonych w § 6 ust. 1 - 19.
2. W umowie z Kontrahentem reguluje się kwestię współpracy z MERCUS Logistyka w przedmiocie koordynacji obowiązków z zakresu BHP i informujesię o obowiązujących w MERCUS Logistyka zasadach kontroli trzeźwości
i kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu pracowników Podwykonawcy. Za działania oraz zaniechania Kontrahentów i/lub pracowników Kontrahentów oraz wszelkich osób działających w imieniu/współpracujących z Kontrahentem skutkujące naruszeniem zasad wynikających z niniejszej Procedury Kontrahent ponosi odpowiedzialność, jak za własne działania i zaniechania.
3. W przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia pozostawania przez Kontrahentów i/lub pracowników Kontrahentów oraz wszelkich osób działających w imieniu/współpracujących z Kontrahentem pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu Osoby upoważnione mają obowiązek podjąć czynności kontrolne.
4. Czynności związane z protokołem wykonuje się na zasadach określonych w § 6. W przypadku, w którym protokół jest sporządzany przez upoważnionego pracownika MERCUS Logistyka, ma on postać wyłącznie papierową.
5. W przypadku przeprowadzania badań przez Policję lub podmioty, którym Policja zleca przeprowadzenie badań przy użyciu metod wymagających badania laboratoryjnego protokół sporządza Policja i udostępnia MERCUS Logistyka dane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
6. Umowa pomiędzy MERCUS Logistyka a Kontrahentem może przewidywać szczegółowe zasady przekazywania protokołów, o których mowa w ust. 4 powyżej Kontrahentowi. Protokół jest przekazywany Kontrahentowi na zasadzie udostępnienia danych osobowych. W tym przypadku protokół sporządza się w 3 egzemplarzach – jeden przeznaczony dla MERCUS Logistyka, drugi dla pracownika Kontrahenta, a trzeci doręcza się Kontrahentowi.
§ 14.
Badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu
1. Badaniom na obecność środków działających podobnie do alkoholu, o których mowa w § 8, podlegają Kontrahenci, w tym pracownicy Kontrahentów oraz wszelkie osoby działające w imieniu/współpracujące z Kontrahentem świadczący usługę na terenie zakładu pracy, z uwzględnieniem zasad określonych poniżej.
2. Do dokonywania czynności kontrolnych, kwestii związanych z umową z Kontrahentem i protokołami odpowiednie zastosowanie mają przepisy § 13 ust. 2-6. W przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia pozostawania przez Kontrahenta i/lub pracownika Kontrahenta oraz wszelkich osób działających w imieniu/współpracujących z Kontrahentem pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu osoby upoważnione zgodnie z § 13 ust. 2-4 mają obowiązek podjąć następujące czynności:
a. Kontrahent i/lub pracownik Kontrahenta oraz wszelkie osoby działające w imieniu/współpracujące z Kontrahentem nie zostaje dopuszczony do pracy lub zostaje od niej natychmiast odsunięty;
b. niezależnie od powyższego – wzywa się Policję lub kieruje się Kontrahenta i/lub pracownika Podwykonawcy Kontrahenta oraz wszelkie osoby działające w imieniu/współpracujących z Kontrahentem do zakładu opieki zdrowotnej w celu przeprowadzenia szczegółowego badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu.
3. Czynności związane z protokołem wykonuje się odpowiednio na zasadach określonych w § 8. W przypadku, w którym protokół jest sporządzany przez upoważnionego pracownika MERCUS Logistyka, ma on postać wyłącznie papierową.
§ 15.
Konsekwencje prawne
1. Wyniki kontroli i badań każdej z osób, uzyskane w ramach każdej z procedur kontrolnych za pomocą narzędzi, o których mowa w § 5, nie uchybiają wynikom badań przeprowadzanych przez Policję lub podmioty, którym Policja zleca przeprowadzenie badań przy użyciu metod wymagających badania laboratoryjnego. Wyniki te mogą być jednak wystarczające w celu wyciągnięcia konsekwencji prawnych takich jak:
a. podjęcia decyzji o niewpuszczaniu osoby na teren zakładu pracy;
b. zawiadomienia Kontrahenta o niewpuszczeniu na daną część terenu zakładu pracy poza miejsce przeprowadzania kontroli lub odsunięciu od pracy jego pracownika/współpracownika i przekazania mu stosownej dokumentacji;
c. nałożeniu kary wynikającej z umowy/zamówienia/kontraktu i/lub zastosowania innych narzędzi wynikających z łączącego stosunku prawnego lub na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Rozdział V. Kontrola innych osób niebędących pracownikami
§ 16.
Kontrola trzeźwości
1. Kontroli trzeźwości, o której mowa w § 6, podlegają inne osoby niebędące pracownikami (np. goście) wchodzące na daną część terenu zakładu pracy, z uwzględnieniem zasad określonych poniżej.
2. W przypadku wyniku pozytywnego kontroli trzeźwości oraz w przypadku odmowy poddania się kontroli:
a. dana osoba nie zostaje przepuszczona przez miejsce wyznaczone do kontroli;
b. informuje się ją, że może zażądać badania Alkomatem wskaźnikowym UE w celu wykazania swojej trzeźwości.
3. W przypadku odmowy poddania się kontroli lub wyniku wskazującego na obecność alkoholu w organizmie, w tym stan po użyciu alkoholu lub stanie nietrzeźwości sporządza się notatkę stwierdzającą fakt odmowy poddania się kontroli lub notatkę stwierdzającą stan wskazujący na obecność alkoholu, w tym stan po użyciu alkoholu lub stan nietrzeźwości.
4. W przypadku wykazania stanu obecności alkoholu w organizmie, w tym stanu po użyciu alkoholu lub stanu nietrzeźwości za pomocą Alkomatu wskaźnikowego UE sporządza się notatkę tylko wtedy, gdy osoba kontrolowana poprosi o to na piśmie.